Web Analytics Made Easy - Statcounter

یکی از جلوه‌های زیبای سنت‌های دیرینه نوروزی را می‌توان در سرزمین رستم دستان به تماشا نشست؛ همان جا که "پلپلاسی و پنجکه" سفیران امید و زندگی نو هستند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصرهامون؛ جشن نوروز به عنوان یکی از اصیل‌ترین آیین‌های ایرانی در هر گوشه ای از میهن عزیزمان با آداب و رسوم خاصی برپا می شود، سنت های دیرینه ای که از نیاکانمان به یادگار مانده و از سالیان دور به دست ما رسیده، هر چند با تغییراتی همراه شده اما بسیاری از آن همچنان پابرجاست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از جلوه های زیبای آیین های نوروزی را می توان در سرزمین رستم دستان به تماشا نشست، در نقطه ای از ایران اسلامی که پرواز پرندگان بر فراز دشت و هامون و وزش باد پنجک نویدآوران نوروزی هستند.

آری مردم سیستان نیز در استان کهن، زیبا و ناشناخته سیستان و بلوچستان همانند سایر نقاط کشور در ایام نوروز به جشن، پایکوبی و برپایی آیین­ های ویژه می پردازند، زیبایی هایی که مردمان دیگر نقاط کشور نیز می توانند با سفر به این خطه نظاره‌گر آن باشند و نوروز متنوع و متفاوتی را تجربه کنند.

جشن نوروز؛ گنجینه آیین‌های باستانی
 

محمد علی ابراهیمی، کارشناس مردم شناسی در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به آیین مردم سیستان در روزهای پایانی سال بیان کرد: گردش دور کیهانی، دگرسانی فصل، واسپاری و دگردیسی در قاموس طبیعت برای جامعه ایرانی بسیار ارج داشت. در سرزمین ‌هایی مانند سیستان و بلوچستان که دارای تنوع اقلیمی و آب و هوایی هستند، گردش هر دور کیهانی و گذار طبیعت از کهنه به نو را یک روزگار نو یا نوروز می نامیدند و به شکرانه آن جشن می‌ گرفتند و این سرور با مجموعه ‌ای از رفتارهای آئینی همراه بود.
 
وی افزود: هم مردم سرزمین‌هایی که در حوزه فرهنگ نوروزی یا به‌ اصطلاح "جهان ایرانی" زندگی می‌کنند، نوروز را در آغاز بهار همراه با گذار طبیعت از ساحتی به ساحتی دیگر به یک دور کیهانی نوین جشن می‌گیرند که با واکنش‌هایی رمزگونه و نمادین، در کنش‌های فرهنگی، آئینی آن را نشان می دهند.
 

 
نوید آمدن بهار در سیستان

 
به گفته این کارشناس، نوروز گستره بزرگی دارد، در هر منطقه ای سال نو با یک پیش ‌درآمد طبیعی آغاز می‌شود، یعنی طبیعت به ‌گونه‌ای به انسان‌ ها آمدن سال نو را نوید می‌دهد این پیش ‌درآمدها گاهی همراه با وزش باد ملایمی بوده که آمدن بهار را مژده می‌دهد، گاهی حضور بلبل یا مرغان زیبایی است و در گوشه‌ای دیگر نیز گرم شدن زمین، ذوب شدن برف‌ها و آغاز شکوفه درخت‌ها، اما در سیستان حضور پرستوها (پَلپَلاسی)، وزش باد پنجک در بلوچستان نیز بهارگاه همراه با انواع آیین ها، آمدن نوروز را بشارت می‌دهند.
 
وی از فتیله روشن کردن به عنوان یکی از سنت های مردم این خطه در آستانه سال نو یاد و اضافه کرد: آن زمان ها مردم منطقه به کمک پنبه و چوب فتیله هایی به اندازه قد یک مداد می ساختند و پنبه را آغشته به روغن می کردند و در پشت بام ساختمان آتش می زدند که هم به تعبیر آنها شگون داشت و هم روشنایی و نور را استقبال و احترام می کردند.
 
ابراهیمی تصریح کرد: در حقیقت می توان گفت این فتیله ها به جای شمع های امروزی بود و به تعداد اعضای خانواده نیز درست می شد، بعضی یک شاخه خشکیده گز را به آن پنبه می پیچیدند، به روغن آغشته می کردند، آتش می زدند و در پشت بام ساختمان قرار می دادند.
 
آتش افروزی بر بام ها
 
وی گفت: درست شب نوروز بزرگ، مراسم آتش افروزی بر بام ها انجام می دادند که هم راهگشا باشد و هم به دور و نزدیک خبر دهند که سال نو می آید. این آتش افروزی بعد از آمدن اسلام نیز در میان ایرانیان معمول بوده است و چون مراسم به طور رسمی نخستین بار در شب چهارشنبه انجام شد، این رسم در شب چهارشنبه پای برجا ماند و چهارشنبه سوری یکی از جشن های جنبی نوروز شد.
 
وی با بیان این که کاسه شکستن از دیگر رسوم مردم این دیار است، افزود: سیستانی ها ۱۰ روز مانده به نوروز خانه تکانی و شستن اسباب را شروع می کنند و کلیه وسایل خانه را می شویند و تمیز می کنند. رفت و روب و شست و شو ریشه در باوری کهن دارد.
 
این پژوهشگر میراث فرهنگی افزود: در سپیده دم تحویل سال نو، بر اساس یک سنت قدیمی ایرانی و سیستانی کلیه ظروف سفالی که در عرض یک سال از آنها بهره برداری شده است، از کاسه و کوزه شکسته می شد و تکه پاره های آنها بر پشت بام جای می گرفت یا بالای بام می بردند و هم آنجا می شکستند.
 

 
رسم کاسه شکستن در سیستان

 
وی تصریح کرد: این کار تقدس داشت و معتقد بودند اگر این اقدام صورت نگیرد؛ ارواح پلید که درون آنها جای گرفته اند، خانواده و اعضای آنها را ناخوش و زرد روی می کنند. بعدها که ظروف مسی و رویی، چدن، نقره و طلا جای سفال را پر کردند، باز هم اوایل بهار چند کاسه و کوزه سفالی می خریدند و به همان ترتیب می شکستند و ارواح پلید را از خانواده خود دور می کردند.
 
ابراهیمی بیان کرد: در نوروز نمادها بسیار است، ماهی سرخ نمادی از آناهیتا، فرشته آب و باروری، سیب سرخ نمادی برای باروری و زایش، آینه، نان و شیر و پنیر و سبزی و نقل و شیرینی و آجیل نیز نمادی از داده‌های الهی بود.
 
وی اضافه کرد: در سیستان آیین های نوروزی در سه مرحله انجام می شود، نخستین آن قبل از رسیدن ایام نوروز، دوره جدایی و وداع مردم با سال کهنه و استقبال از آمدن سال نو و آمادگی برای گام نهادن به یک دور زمانی تازه در روزهای پایانی سال است، نوگشتن سال و تکرار نوبتی آفرینش را دسته ‌های پیام آور بهار و پیک‌های نوروزی با ترانه خوانی و دست‌ افشانی و بازی و نمایش ‌های آتش به مردم مژده می‌دهند و آنها را به استقبال نوروز برمی‌انگیزانند.
 
به گفته این کارشناس، پیشوازی از نوروز با خیزش جمعی مردم و پرداختن به پلشت زدایی و پاکسازی فضای زیست و راندن و نابود کردن دیوان و اهریمنانی که به باور عامه در سیاهی‌ها و آلودگی‌های سال کهنه در محیط زندگی لانه کرده‌اند، همراه است.
 

 
آداب ورود به جشن نوروز
 
وی ادامه داد: از دیگر مراسم زیبا و باشکوه نوروزی که از دوران کهن تا زمان ما باقی مانده و از پیش درآمدهای نوروز به شمار می آید، سبزه نوروزی است، در تمام مناطق ایران، سبزه های زیبا و سبز و خرمی در ظروف خاصی پیش از عید با آداب و مراقبت بسیار آماده و در زمان تحویل سال نو، بر سر سفره نوروزی گذاشته می شود و آن را تا روز سیزدهم فروردین، هم چنان تازه و باطراوت حفظ می کنند.
 
ابراهیمی اضافه کرد: تهیه و مصرف غذاها و شیرینی جات مخصوص عید نوروز که مهمترین آن ها سبزی پلو و ماهی سفید است از دیگر آداب ورود به جشن های نوروز است. این کنش‌ها در مجموعه رفتارهای فرهنگی جمعی تبلور و نمود می‌یابند.
 
به گفته وی، سفید و نقاشی کردن در و دیوار خانه، «خانه تکانی» یا غبارروبی از خانه و اسباب خانه، بیرون افکندن و کنار نهادن و نو کردن ظروف شکسته و جامه‌های ژنده، شستن و تطهیر اسباب و اشیای زندگی، آتش زدن خار و بوته و افروختن آتش در شب چهارشنبه سوری، گَندزدایی از محیط زیست، معطر کردن فضای خانه، رویاندن سبزه، یادآوری درگذشتگان با رفتن به گورستان‌ها و مانند آنها از جملۀ کنش‌های مربوط به آئین‌های مرحلۀ نخست، یعنی دور جدایی از سال کهنه هستند.
 
تهیه لباس نوروزی
 
با بیان این که خرید و پوشیدن لباس های جدید و آراستگی در آغاز نوروز برای ایرانیان اهمیت خاصی دارد، گفت: از گذشته های دور قبل از رسیدن نوروز کی بانوان سیستانی برای اعضای خانواده لباس عید را آماده می کردند، البته این مهم از دو طریق صورت می گرفت، یا توسط خود مادران تهیه می شد، یا سفارش می دادند که جُلاها (خیاطان محلی) تهیه کنند.
 
وی افزود: لباس نوروزی برای مردان سفید رنگ با ملزوماتی از جمله خُمکدوزی و سیاهدوزی، شانه و آیینه، لنگوته و باسکت، پولدان و...، برای بانوان، سُرمه دوزی، چارقَد سر، چِل تریز و ... بود.
 
ابراهیمی ادامه داد: نظافت منازل، شستن فرش وقالیچه و مَلکاری و سفیدکاری از مراسم خاص نوروزی نظافت عمومی و رفت و روب خانه هاست، در روستاهای سیستان ملکاری یعنی اندود ماسه و گچ دیوارهای خشتی و گلی از امور واجب نوروزی بود که حتما در ایام قبل از سال نو انجام می شد و نه تنها خانه های شخصی، بلکه بافت روستا را تماشایی و زیبا می کرد.
 

 
باد پلپلاسی (پرستو) و باد پَنجَکَه

 
این پژوهشگر گفت: نویدآوران نوروزی در سیستان پرواز پرندگان بر فراز دشت و هامون، همراه با وزش باد پنجکاست، حضور پرستوها پس از سرمای زمستان و چله در اوایل اسفند ماه نشانگر اعتدال هوا در سیستان است، پرستوها در اوایل زمستان سیستان را ترک و به نقاط گرمسیر کوچ می کنند و در اسفند هر سال به سیستان باز می گردند اما باد پنجکه که به پنجک کیخاگو نیز معروف است در فاصله ۲۴ تا ۲۸ اسفند می وزد و اصولاً یک روز بیشتر طول نمی کشد.
 
انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: آیین ها وزش باد سال نو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۷۵۹۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کتاب «ادب زندگی» منتشر شد

کتاب «ادب زندگی (خلاصه کتاب حلیة المتقین علامه مجلسی)» اثر محسن معینی در ۲۶۴ صفحه به همت مؤسسه بوستان کتاب به چاپ رسید.

ادب برترین اخلاق، شرافت، و میراث و هم‌نشین شمرده می‌شود و مایه کمال، ارزشمندی و زینت، و نشان خرد آدمی است. کتاب حلیة المتقین آمیزه‌ای از اخلاق، احکام، اذکار و ادعیه و درمان به همراه داستان‌های دلنشین با محوریت آداب اسلامی است؛ کتابی دربردارنده آداب خوراک، پوشاک، مسکن، خواب، سفر، ازدواج و فرزندآوری و تربیت فرزند و آموزه‌های طبی.

اثر حاضر بر آن است مطالب ارزشمند «حلیة المتقین» را با عباراتی کوتاه‌تر و دسته‌بندی روشن‌تر ارائه کند و مدعی است که با حجم اندک خود، عمده مطالب آن را در بر دارد.

ساختار اثر

این کتاب در ۱۴ باب تألیف شده است؛ باب اول با عنوان «آداب لباس و کفش» فضیلت آراستگی، لباس‌های حرام و رنگ‌های مستحب و مکروه برای لباس را بررسی کرده و حکم لباس کفار و لباس جنس مخالف، آداب لباس نو و رنگ انواع کفش را مورد تأکید قرار داده است.

باب دوم با عنوان «آراستن و زیورآلات» انگشتر و دست و انگشتان مناسب برای آن، فضیلت عقیق و سفارش ۵ نگین برای مؤمنان را شرح داده و زیور طلا، نگاه در آینه و کیفیت خضاب را تبیین کرده است.

«آداب خوردن و آشامیدن» عنوان سومین باب از کتاب حاضر است که در آن ظروف ممنوع، آداب و اوقات غذا خوردن و آداب پس از غذا بررسی شده و فواید دانه‌ها، سبزی‌ها و میوه‌ها، فضیلت و آداب میهمانی و آداب آب خوردن به رشته تحریر درآمده است.

نویسنده در باب چهارم با عنوان «ازدواج، خانواده و تربیت فرزند» فضیلت ازدواج و نهی از رهبانیت، آداب ازدواج و نماز و دعای زفاف و شب عروسی را بیان کرده و دوران بارداری، ولادت و نام‌گذاری، شیر دادن و تربیت فرزند و حقوق والدین را شرح داده است.

پنجمین باب از این کتاب با عنوان «مسواک، شانه، اصلاح و…» تراشیدن موی سر، محاسن و کندن موی بینی و بازی با ریش را تبیین کرده و ناخن گرفتن، دفن کردن ناخن و آداب شانه کردن را به نگارش درآورده است.

باب ششم با عنوان «بوی خوش و…» ضمن بررسی منشأ گیاهان و اشیای خوشبو، کراهت رد کردن بوی خوش و غالیه، فضیلت و آداب روغن مالیدن بر بدن، روغن بنفشه و آداب بوییدن گل را مورد تاکید قرار داده است.

«حمام و نظافت» عنوان هفتمین باب از کتاب مذکور است که در آن آداب ورود و خروج حمام، شستن سرو بدن و داروی نظافت تشریح شده و فاصله زمانی میان هر دارو کشیدن، برخی آداب نوره کشیدن و غسل‌ها به رشته تحریر در آمده است.

باب هشتم با عنوان «خواب و بیداری، قضای حاجت» اوقات خواب، مکان و آداب خوابیدن و دعا‌های قبل از خواب برای موارد خاص را بررسی کرده و نکاتی درباره خواب راست و دروغ و تعبیر خواب، بیداری شب و آداب قضای حاجت را بیان کرده است.

نویسنده در باب نهم با عنوان «بیماری و داروها» صبر بر بیماری‌ها و ابتلایات، راه‌های درمان عمومی برای تمام بیماری‌ها و ادعیه مشترک امراض با برخی دارو‌های مرکب را شرح داده و امراض درونی، قولنج، بادها، درد معده و سرفه، تعویذات سحر، گزندگان و… و تربت شریف امام حسین (ع) و بعضی ادویه‌ها راه تبیین کرده است.

باب دهم با عنوان «آداب معاشرت» حقوق خویشان، غلامان و کنیزان، دوستی و دوستان و شاد نمودن و برآوردن حوائج مؤمنان را تشریح کرده و حقوق مؤمن غایب، کافر و ناصبی و اعمال حقوق محتضر و میت را بررسی کرده است.

باب یازدهم با عنوان «آداب مجالس» ضمن تبیین مصافحه، معانقه و بوسیدن، طریقه نشستن و وظایف صاحبخانه، آداب مجالست، ذکر خدا در مجالس و مشورت کردن را به رشته تحریر درآورده است.

دوازدهمین باب از کتاب حاضر با عنوان «خانه و آداب ورود و خروج» خانه وسیع، حکم نقاشی و مجسمه و آثار عبادت در خانه و عدم آن را بیان کرده و برخی پرندگان و حیوانات، خرید، ساخت و روشنایی خانه و آداب خارج شدن از خانه و ورود به آن را به نگارش درآورده است.

باب سیزدهم با عنوان «آداب حرکت سواره و پیاده، بازار، تجارت، زراعت و نگهداری چهارپایان» مَرکَب، آداب، ادعیه و اذکار سواری بر مرکب و نکاتی برای راه رفتن را شرح داده و آداب خریدن و نگهداری حیوان، تلاش برای کسب روزی و آداب زرع و کشت را مورد تأکید قرار داده است.

«سفر» عنوان چهاردهمین و آخرین باب از کتاب مذکور است که در آن زمان‌های خوب و بد برای سفر، آداب و ادعیه شروع سفر و رفیقان سفر بیان شده و برخی آداب توقف و حرکت، نکاتی درباره سفر دریایی و آداب اسب تاختن و تیر انداختن مورد بررسی قرار گرفته است.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری ادبیات

دیگر خبرها

  • انتشار دست‌نوشته‌ رهبر انقلاب در دفتر کتابخانه وزیری، برای نخستین‌بار + عکس
  • کشف معماری ۴۵۰۰ ساله در تپه پیرزال سیستان
  • بازگشت محکوم به مرگ از پای چوبه دار
  • استعدادهای دانش‌آموزان همچون گنجینه‌ای در دست معلمان است
  • برگزاری آیین نکوداشت ۱۶ اردیبهشت روز مراغه
  • برگزاری آیین نکوداشت روز مراغه
  • نمایش «وضوح ناقص» در خانه عکاسان جوان
  • سطح امید به زندگی در اروپا به ۸۱.۵ سال رسید
  • کتاب «ادب زندگی» منتشر شد
  • انتقادات عجیب روحانی معروف از سبک زندگی مردم | همه‌تان باید کار کنید | حق ندارید همه چیز را گردن دولت بیاندازید!